Firavun yazdı:antimuslim yazdı: yine mantık hatası yaptınız.
O tanım zaten senin yaptığın tanımdı. Mantık hatası varsa önce kendi tanımını düzeltmen gerekecek.
Benim tek vurguladığım şey irade ile özgür iradenin farkı. Anlaşılan senin için tek başına irade diye bir kavram yok.antimuslim yazdı: irademizi kullanmabilmemiz
içinde bu iradenin özgürce kullanılması bir zorunluluktur.
Çok saçma bir cümle. İradenin özgür olup olmaması, kullanılıp kullanılmamasına bağlı değildir. Zaten burada herkes kendi iradesiyle (istemiyle) bir eylemde bulunur. Tartışılan şey bu iradenin özgür olup olmadığıdır.
Yani, sabah kalkıp dişini fırçalayıp fırçalamamak sana kalmış bir karardır. Fırçalarsan da fırçalamazsan da bir irade gösterip karar vermiş olursun.
Dikkat edersen bu ifadede "özgür" kavramından henüz söz edilmiyor. İrade her eylemde vardır. Sen yoktur diyorsan o senin sorunun, ama bu şekilde anlamsız tanımlarla bu tartışma zaten hiçbir yere varmaz.
Sonuç itibarıyla yapılan her eylem bir irade sonucudur.
Şimdi soru şu. Bu irade özgür müdür, değil midir?
Peki bunun cevabını nasıl vereceğiz. İradenin özgür olup olmadığını belirleyen şey nedir?
Kendi isteğimizle yaptığımızı sandığımız şeyin başka bir üst bilinç tarafından biliniyor olup olmamasıdır değil mi?
Öyleyse:
- Tanrıya ve kadere inanan tüm dinlerde irade özgür değildir, çünkü zaten tanrı ne karar verileceğini önceden biliyordur.
- Tanrının olmadığını savunan düşüncelerde irade özgür olabilir, çünkü birey tamamen kendisi, önceden bilinmeden bir şekilde karar veriyordur.
Senin sorunun iradenin kendisiyle özgür iradeyi karıştırman. Önce bu ayrımı yapman gerekir. Aksi halde kendi kendine "işte ispatladım" yazman çok yersiz. Doğru tanımları yapamadığın sürece, kendi uydurduğun ifadelerle hiçbir ispat yapmış olmazsın.
Edit:
Senin söylediğin anlamda özgür irade yoksunluğu kuklalarda vardır. Kukla oynatıcı ipleri kaldırıp indirerek kuklayı hareket ettirdiğinde kuklanın yaptığı hiçbir eylemde iradesi olduğundan söz edilemez. Dolayısıyla özgür irade de yoktur. Ama ondan önce zaten kuklada irade yoktur.
Ancak genel olarak kabul edilmiş din ve metafizik görüşlerde insanlar tanrının kuklasıdır diye bir inanç yok zaten.
mantık hatası yapmam için özgür iradenin irade olmadıgını ispatlamanız gerekmezmı? sizin anlamadıgınız çok şey var.
süreklı ezbezci atheizm terilerileriyle bir yere varamayız.
bakınız tekrar yazıyorum . iradenin kullanabilmesi için özgürce düşünebilen bir akıl olması zorunluluktur. ilkesine göre.
aklımız kısıtlı kullanmamız. özgür iradenin tanımını kolaylaştırır.
1: görecelı olmuyan varlıkları göremıyorsam. iradem sıırlıdır. aklımda sınırlıdır.
irademizi kullanmabilmemiz
içinde bu iradenin özgürce kullanılması bir zorunluluktur. oldukça mantıklı bir cümle :
irademızı kısıtlayan olgular varoldugu sürece özgür iradenınde bir anlamı kalmıyor ne? yazıkkı. çünkü özgür iradeye giden en önemli
yok iradenın kıısıtlamasız olma zzorunlulugudur. eger bir fiziksel yada ruhani bir kısıtlama söz konusu oldugunda
iradenın baskangıç eylemıde anlamsız olucaktır. tıpkı kuralları olan bir program gibi olucaktır. bası ve sonu bellı olan bir program gibi.
fakat sizin anlamdıgınız şeylerdenbiride programcının programı yaratırken yapy zeka olarak kodlamasıdır.
yaratılışı varsa özgür iradenınde böyle bir zorunluluk oldugunu düşünüyorum . bir programda olsanız yapay zekaya sahıpsenız
o program özgür iradesını zamanla kullanabilicek zekaya ulasıcak demektır. fakat asla programcıyı görebilicek kadar özgür olamıyacaktır.
işte bu yüzden özgür irade biz insanlar için tanrının bilmedigi birşey bile olsa bile yinede tanrıyı göremıyorsak. özgür irademız yoktur.
o kadar basit değil bu işler çok basit düşünüyorsunuz. özgür irade çok fazla derin bir konudur.
özgür irade konusunda zaten hemfikiriz. anlaşamadıgımız konu özgür iradenın sınırlarını yanlış çizmenızdır .
özgür iradenın baslaması akılla olmuyor. akıldan önce irade gerekıyor. bakınız şimdi bir program yapa yzeka olması için yanı kendi aklını
kullanabilmesi için önce yapa yzeka kodlaması algorotması yapılması bir zorunluluktur.
sabah kalkıp dişimi fırcalamam benım irademın kontrolu altında değildir. asıl sorun şukı benım irademde süreklı kontrol altındadır.
ben karar verdım diye dişimi fırçalamamam benım iradem dısında oluşan bir karardır. bunu özgür iradeyle çok fena kariştırıyorsunuz.
özgür irade bir yana benım iradem bile sıınrları daha önceden belırlenmış bir tür piyanodor. akortu basarsın ben
calarım.
123456789 tus kombinasyonuna basarsın her bırınden farklı irade seklı ortay çıkar. 3 e basarsan kızarım 1 e basarsan gülerım 7 ye basarsan uyurum.
sonuç itibariyle yapılan her eylem bırakın özgür iradeyi benım iradem bile değildir.
çünkü önümdeki secenekler bile sınrlıdır.
özgür olmayan irade şunlardır.
1. ucmak istiyorum ama ucamıyorsam bu irademin kontrollu oldugunu gösterır.
2: tanrıyı görmeyi falan gectım. gerçegı göremıyorsam bu irademın bir yansımadan ibaret oldugunu ispatlamazmı?
3: burdan bakınca sizi göremıyorsam . bu programlanmış bir irade oldugunu ispatlamazmı?
4. ben irademle bir kıtap yazıyorum. ve son 5 dakıka içinde evre nyok oluyorsa ve bende yok oluyorsam . o yazdıım ve irademın ne? anlamı olabilrdkı.
dipnot düşelim :
biz iradeyi maddesel bir boyutta irdelersek her türlü iramız yoktur ilkesını ispatlamış oluruz. size katılmadıgım baska bir konuda
metafızık olarak incelemen dedınız . metafıızk olarak nasıl? inclemeyı düşünüyorsunuz bir yol buldunuzda benmı? bilimyorum.
metafızık olarak özgür irademı kullanmam mumkundur. diyorum. çünku metafızık bir irade herşeyın üsütunde olucagından tanrıyla denk konuma gelecegımden tamda özgür irademı kullanabilcegım bir olagan üstü dürüm oluşucaktır .