"TANRI" Anlayışımız

Tanrı kavramı, dinin tanımı, inanç ve aklın doğası, insan-evren ilişkisi, dini tecrübeler, ahlak, varoluş, bilginin doğası, kapsamı, kökeni ve kaynağı...
Kullanıcı avatarı
hibmariy
Mesajlar: 67
Kayıt: Cmt Şub 27, 2016 9:34 am
Görüş: Agnostisizm
Edilen Teşekkür: 18 kere
Alınan Teşekkür: 19 kere

"TANRI" Anlayışımız

Mesajgönderen hibmariy » Cmt Şub 27, 2016 9:52 am

Merhaba arkadașlar. :) Forumda yeniyim ama düzenli olarak burada olacam artık. Bașlayalım:

Semavi dinlerin tümünde ilginç bir tanrı algısıyla karșılașıyoruz. Emreden, yasaklayan insanlarla iletișime geçen (ilahi kitaplar) bir tanrı ile. Ben bunun gerçekten çok dar bir algılayıș biçimi olduğunu düșünüyorum. Evreni yaratan ilahi bir varlığın bu derece küçük şeylerle ilgilenmesi ve daha da önemlisi, bunları çok önemsemesi fikri çok absürd. Ben Agnostik bir anlayışa sahibim ama eğer bir tanrı varsa bile o bu denli küçük bir varlık değildir. En azından amaçları bu kadar küçük değildir.

Sizin de bu konudaki görüşlerinizi merak ediyorum. :)
Tutku "körlük", Cehalet "sağırlık", Korku "dilsizlik" tir.
hibmariy

Kullanıcı avatarı
hector
Moderatör
Mesajlar: 223
Kayıt: Cum Eki 16, 2015 8:26 pm
Görüş: Agnostik Ateist
Edilen Teşekkür: 204 kere
Alınan Teşekkür: 178 kere

Re: "TANRI" Anlayışımız

Mesajgönderen hector » Cmt Şub 27, 2016 12:35 pm

Merhaba yildizx ,

Hoşgeldin.

Tanrı hakkında görüşlerimi daha önce bu başlıkta yazmıştım. Buraya aynen aktarıyorum.

Tanrı ile ilgili olarak ortaya atılmış bütün iddialar kendi içinde tutarsız ve anlamsız. Tanrı var diye iddia edenler bunu ispatlamak zorundadır. Aksi taktirde bu iddiaları anlamsız olur. "Hayatın bir anlamı olmalı" , "bu evren böyle düzenli işliyorsa bir düzenleyici vardır", "hiç bir şey yoktan var olamaz o yüzden ilk yaratıcı olmak zorunda" gibi iddialar anlamsız olmak ile birlikte insanların kendilerini kandırmak için uydurdukları bir takım cafcaflı sözlerdir. Hiç bir dayanağı yoktur.

Aynı şekilde tanrı yok demekte bir anlam ifade etmemektedir. Ama bunlar bir tanrının olmadığı anlamına gelmiyor.

Şimdi ortada tanrı ile ilgili bir çok iddia ve cafcaflı sözler var.Ben hiç birisine inanmıyorum. O yüzden ateistim. Tanrının olup olmadığı hakkında bir bilgim yok.O yüzden agnostik biriyim(Aslında agnostik olmam bundan çok daha karışık bir mevzu ama başka bir tartışma sırasında açıklarım gerekirse.Şimdilik konuyu dağıtmamak için kısa kesiyorum). Bu bilgi sahibi olmadığımı iddia ettiğim tanrı ise herhangi bir dinde anlatılan tanrı değil , deistlerin bilinemez tanrısı.

Evet deizm'e geçiyorum. Deizm tanrısı bilinemez bir tanrıdır. Bu varsayımsal tanrı belki de bizimle oyun oynuyor. Belki evreni yaratıp sonra intihar etti. Belki tanrıça yaratıp bizi unutup gitti. Belkide bizi bir sınava tabii tutuyor. Kim sahte dinlere inanıyor kim mantığını kullanarak beni anlamaya çalıyor diye. Örnekler çoğaltılabilir. Ama ne kadar örnek verirsek verelim bu örneklerin hepsinde Tanrının yaptıkları , yapacakları , planladıkları o kadar anlamsız şeyler oluyor ki inanılacak gibi değil. Yani evreni yaratıp sonra hiç müdahale etmeyen ve kendini bizden saklayan( en mantıklısı bu olabilir sanırım) bir tanrı tasvir edemiyorum.

Toparlamak gerekirse , deizm tanrısı dahil bütün tanrı tasvirleri tutarsız , anlamsız ve mantıksızdır. İnanılacak bir tarafı yoktur.

Bir zerdüşt gelip size kendi tanrısından bahsettiği zaman o size ne kadar mantıksız gelecekse , benim için bütün tanrı tasvirleri aynıdır.

Dünya benim tasarımımdır. Arthur Schopenhauer

Kullanıcı avatarı
hibmariy
Mesajlar: 67
Kayıt: Cmt Şub 27, 2016 9:34 am
Görüş: Agnostisizm
Edilen Teşekkür: 18 kere
Alınan Teşekkür: 19 kere

Re: "TANRI" Anlayışımız

Mesajgönderen hibmariy » Cmt Şub 27, 2016 1:16 pm

Sanırım hemfikiriz. Yani bütün 'tanrı' fikirleri bizim kurgularımızdan ibaret. Somut bir delil yok. İddialar ve rivayetlerden başka bir şey yok. Bence tanrı fikri insanoğlunun evrendeki yalnız olma korkusundan kaynaklanıyor olabilir. Yoksa anlamsızlık içinde boğulabiliriz (!). Hayatın anlamı bence tanrı değil, şu an gözlerimizle ne gördüğümüz ve ne olması gerektiğidir; dünyayı daha iyi bir hale getirmek.
Tutku "körlük", Cehalet "sağırlık", Korku "dilsizlik" tir.
hibmariy

Kullanıcı avatarı
AgnostikBey
Mesaj Panosu Yöneticisi
Mesajlar: 305
Kayıt: Cmt Eki 03, 2015 8:44 pm
Görüş: Agnostik
Edilen Teşekkür: 230 kere
Alınan Teşekkür: 199 kere

Re: "TANRI" Anlayışımız

Mesajgönderen AgnostikBey » Cmt Şub 27, 2016 8:43 pm

Forumumuza hoş geldin. Açıkçası bir tanrı veya tanrılar hiyerarşisi var mı net bilgim yok. Ama gerek de var mı bunlara dersen, o hususta ateist anlayışa yakın olduğumu söyleyebilirim.
"Ben, manevi miras olarak hiçbir ayet, hiçbir dogma, hiçbir donmuş ve kalıplaşmış kural bırakmıyorum. Benim manevi mirasım ilim ve akıldır." Mustafa Kemal Atatürk

Kullanıcı avatarı
Firavun
Moderatör
Mesajlar: 136
Kayıt: Pzt Şub 01, 2016 5:39 pm
Görüş: Dinsiz
Edilen Teşekkür: 70 kere
Alınan Teşekkür: 105 kere

Re: "TANRI" Anlayışımız

Mesajgönderen Firavun » Pzr Şub 28, 2016 7:32 pm


Var oluşun arkasında bilinçli bir güç olup olmadığını bilme şansımız (şu an için) yok. Ama soru “ya varsa” olunca bazı mantıklı çıkarımlar yapabiliriz:

Öncelikle tanrı varsa o her şeydir. Onun dışında ya da onun olmadığı bir şey olamaz. Bu tanıma göre tanrı kendisinde olmayan bir şey yaratamaz. Varlık her şeyin içinden çıkıyorsa onun alt kümesi olmalıdır.

Yani tanrı bir şey yaratmak için kendisinde olan her şeyi sınırlayıp filtreden geçirmeli, başka bir deyişle kendisini indirgemelidir.

Örneğin bütün renklerin toplamı beyazdır. Tanrı beyazsa ve diğer renkleri yaratmak istiyorsa bunun için kendisine kırmızı rengi eklemez. Onun yerine kendisindeki kırmızı hariç tüm renkleri çıkararak kırmızıyı oluşturur. Diğer renklerin çıkarımıyla oluşan bir renk, beyazdan indirgenmiş olur.

Buna göre bilincimiz tanrıyı oluşturan toplam bilincin sınırlanmış hali olmalıdır. Peki bunun amacı ne olabilir? Tanrının kendisini sınava tabi tutması fikri saçma olacağı gibi kendisinden indirgenmiş bir şeyi cehennemde yakması da mantıksızdır. Bu sebeple sınav fikrini eleyebiliriz. Geriye kalan en mantıklı açıklama deneyimdir. Beyaz ışıktan indirgenen farklı renkleri denemek gibi, kendisinden oluşan varlığı/bilinci deneyimlemek istemiş olabilir.

Tabi hepsi varsayım. Ama cezacı tanrılardan daha anlamlı bir varsayım olduğu kesin.

Kullanıcı avatarı
hector
Moderatör
Mesajlar: 223
Kayıt: Cum Eki 16, 2015 8:26 pm
Görüş: Agnostik Ateist
Edilen Teşekkür: 204 kere
Alınan Teşekkür: 178 kere

Re: "TANRI" Anlayışımız

Mesajgönderen hector » Pzr Şub 28, 2016 8:10 pm

yildizx yazdı:Sanırım hemfikiriz. Yani bütün 'tanrı' fikirleri bizim kurgularımızdan ibaret. Somut bir delil yok. İddialar ve rivayetlerden başka bir şey yok. Bence tanrı fikri insanoğlunun evrendeki yalnız olma korkusundan kaynaklanıyor olabilir. Yoksa anlamsızlık içinde boğulabiliriz (!). Hayatın anlamı bence tanrı değil, şu an gözlerimizle ne gördüğümüz ve ne olması gerektiğidir; dünyayı daha iyi bir hale getirmek.

Genel anlamda hayatın bir anlamı yok. Herkes kendi hayatına kendi anlam katabilir.Yani herkes için hayatın anlamı farklı olabilir.
Dünya benim tasarımımdır. Arthur Schopenhauer

Kullanıcı avatarı
hibmariy
Mesajlar: 67
Kayıt: Cmt Şub 27, 2016 9:34 am
Görüş: Agnostisizm
Edilen Teşekkür: 18 kere
Alınan Teşekkür: 19 kere

Re: "TANRI" Anlayışımız

Mesajgönderen hibmariy » Pzr Şub 28, 2016 9:35 pm

Firavun yazdı:
Var oluşun arkasında bilinçli bir güç olup olmadığını bilme şansımız (şu an için) yok. Ama soru “ya varsa” olunca bazı mantıklı çıkarımlar yapabiliriz:

Öncelikle tanrı varsa o her şeydir. Onun dışında ya da onun olmadığı bir şey olamaz. Bu tanıma göre tanrı kendisinde olmayan bir şey yaratamaz. Varlık her şeyin içinden çıkıyorsa onun alt kümesi olmalıdır.

Yani tanrı bir şey yaratmak için kendisinde olan her şeyi sınırlayıp filtreden geçirmeli, başka bir deyişle kendisini indirgemelidir.

Örneğin bütün renklerin toplamı beyazdır. Tanrı beyazsa ve diğer renkleri yaratmak istiyorsa bunun için kendisine kırmızı rengi eklemez. Onun yerine kendisindeki kırmızı hariç tüm renkleri çıkararak kırmızıyı oluşturur. Diğer renklerin çıkarımıyla oluşan bir renk, beyazdan indirgenmiş olur.

Buna göre bilincimiz tanrıyı oluşturan toplam bilincin sınırlanmış hali olmalıdır. Peki bunun amacı ne olabilir? Tanrının kendisini sınava tabi tutması fikri saçma olacağı gibi kendisinden indirgenmiş bir şeyi cehennemde yakması da mantıksızdır. Bu sebeple sınav fikrini eleyebiliriz. Geriye kalan en mantıklı açıklama deneyimdir. Beyaz ışıktan indirgenen farklı renkleri denemek gibi, kendisinden oluşan varlığı/bilinci deneyimlemek istemiş olabilir.

Tabi hepsi varsayım. Ama cezacı tanrılardan daha anlamlı bir varsayım olduğu kesin.



Kesinlikle. Cezacı bir tanrı hayal bile edemiyorum. Yani bir tanrı varsa bile, cezacı olmadığı kesin.
Tutku "körlük", Cehalet "sağırlık", Korku "dilsizlik" tir.
hibmariy

Kullanıcı avatarı
cernomirdin
Mesajlar: 59
Kayıt: Pzt Şub 29, 2016 10:16 pm
Görüş: deist
Alınan Teşekkür: 29 kere

Re: "TANRI" Anlayışımız

Mesajgönderen cernomirdin » Cum Mar 25, 2016 1:59 pm

Bir Tanrı var olsa bile;insanlara emirler yağdırıp tehditler savuracak kadar kibirli bir Tanrı olduğunu hiç zannetmiyorum.Bir zamanlar böyle bir sözü hep duyardım.Durum biraz bu sözdeki gibi galiba.
Dinlerin Tanrısı öfkeli,tehditkar,insanı aşırı derecede ciddiye alayan,aşırı otorite düşkünü bir ortaçağ hükümdarını andırıyor.
Ebu Leheb'in elleri kurusun(Tebbet 1-Kuran)
Yani Ebu Leheb adlı bir insana beddua edecek kadar öfkeli ve sert bir Tanrı modeli görmekteyiz.Oysa yüce yaratan niye beddua etsinki?Ebu Leheb'e gücümü yetmiyor da beddua ediyor.Hatta öfke dolu tehditlerine ve öfkeli yeminlerine de tanıklık ediyoruz Kuran da.Yani burada konuşan ve beddua eden yüce yaratıcı değilde öfkeli bir Arap kabile şefiymiş gibi görünüyor.
Ve Tevrat'ın Tanrısı Yehowa da aynı şekilde öfkeli,otoriter ve tehditkardır.Düşmanlarınızın çocuklarını ve hayvanlarını da öldürün diyecek kadar.
O kentte yaşayanları kesinlikle kılıçtan geçireceksiniz. Kenti yok edip orada yaşayan bütün halkı ve hayvanları kılıçtan geçireceksiniz(Yasanın Tekrarı 13:15-Tevrat)
http://kutsal-kitap.net/bible/tr/index.php?mc=1&sc=161&id=174#15
Şimdi git, Amalekliler'e saldır. Onlara ait her şeyi tamamen yok et,hiçbir şeyi esirgeme. Erkek, kadın, çoluk çocuk, öküz, koyun, deve, eşek hepsini öldür."(1.Samuel 15:3-Tevrat)
http://www.kutsal-kitap.net/bible/tr/index.php?id=263&mc=1&sc=248#3
Hristiyanlığın Tanrısı birazcık istisna sayılabilir.Çünkü o Tevrat'ın sert ve diktatör Tanrısını birazcık yumuşatmaya çalışmıştır ve sevgiyi korkunun yerine koymaya çalışmıştır.
Sevgide korku yoktur. Tersine, yetkin sevgi, korkuyu siler atar. Çünkü korku cezalandırılma düşüncesinden ileri gelir. Korkan kişi, sevgide yetkin kılınmış değildir.(1.Yuhanna 4:18 İncil)
http://kutsal-kitap.net/bible/tr/index.php?mc=2&sc=1783&id=1788#18
Hristiyanlık doğunun sert ve diktatör Tanrısı Yehowa'yı dışladı;Yehowa sevgi değil korku telkin ediyordu.Hristiyanlık Tanrıyı bizim kardeşimiz ve yoldaşımız yaptı,ona insani bir yüz kazandırdı-Alexiss Carrel
Biraz yumuşamış olsada Hristiyan Tanrısının da narsist özellikleri ve problemleri var.O'da Cehennem tehditleri savurmaktan geri kalmıyor.O'da İnsanlara emirler dayatıp tehditler savurmaktan kendini alamıyor.
Dinlerin Tanrısının bu gibi kişilik sorunlarının olması ve dini metinlerdeki çelişkiler ister istemez deizmin Tanrısını daha mantıklı hale getiriyor.Çünkü deizmin Tanrısı daha az tanımlanmıştır ve daha tavizkardır.Daha doğrusu dinlerin Tanrısının sorunlu olması deizmin Tanrısını ön plana çıkarmaktadır.
Voltaire deizmin sorunlu ve zararlı bir dindarlıktan daha iyi olduğunu belirtmiştir.Dinin tutarsızlıklardansa deizmin daha tatmin edici olacağına vurgu yapmıştır.Aydınlanma döneminin bu gibi belirgin filozoflarının aracılığıyla;deizmin dindarlığa karşı ön plana çıkarıldığını görmekteyiz.Ve bunun islam dünyasındada yansımalarının olmasını istiyor Yaşar Nuri Öztürk.
https://www.youtube.com/watch?v=78AJ6COn0xk
TANRI'NIN VERDİĞİ GÜVEN İÇİNDE.ONUN KORUMASI ALTINDA.

Kullanıcı avatarı
hibmariy
Mesajlar: 67
Kayıt: Cmt Şub 27, 2016 9:34 am
Görüş: Agnostisizm
Edilen Teşekkür: 18 kere
Alınan Teşekkür: 19 kere

Re: "TANRI" Anlayışımız

Mesajgönderen hibmariy » Cum Mar 25, 2016 4:24 pm

Tanrı sadece bir fikirdir. "Her şeye kadir, her şeyi bilen" vs. Tamam. Bunları anlarım. Ama böyle bir varlığın bizim gibi aciz varlıkları düşman edinmesini anlayamam. Eğer o bizi bu derece muhatap alıyorsa, bu onun da aciz olduğunu gösterir. Çünkü bize karşı öfke bile besliyor demektir. Bence (varsa) tanrıya en çok hakaret edenler dinsizler değil, tanrıya bu özellikleri layık gören teistlerdir. Yani dindarlar. Biz en azından onu yok sayıp işimize bakıyoruz. Öğrenmeye çalışıyoruz.
Tutku "körlük", Cehalet "sağırlık", Korku "dilsizlik" tir.
hibmariy

Kullanıcı avatarı
cernomirdin
Mesajlar: 59
Kayıt: Pzt Şub 29, 2016 10:16 pm
Görüş: deist
Alınan Teşekkür: 29 kere

Re: "TANRI" Anlayışımız

Mesajgönderen cernomirdin » Cum Mar 25, 2016 6:35 pm

Dinlerin baskıcı ve öfkeli Tanrısı gerçektende hükmetmeye aşırı düşkün bir ortaçağ kralını andırıyor.Aşırı derecede kendi otoritesine düşkün ve tehditler savurup duruyor.Tehditlerini pekiştirmek için durmadan yeminler edip duruyor.Hatta öfkesi o kadar fazlaki;insanlara kızıp tufan gönderiyor,hiç bir suçu olmayan hayvanlarıda katlediyor.Daha sonra hayvanların suçsuz olduğunu anlıyor ve pişman oluyor,öfke kontrolü yapamadığı için.
https://www.youtube.com/watch?v=MUp6ez2r-xA
Dinlerin Tanrısını elediğimizde geriye din göndermeyen bir Tanrı kalıyor.Bu keşfedilmemiş ve çok az tanımlanmış bir Tanrıdır.Yani deizmin Tanrısıdır.Daha az tanımlandığı için daha az insansı ve daha mantıklı bir görünüm içinde.Ama tam bir muamma.Çünkü din göndermeyen bir Tanrı henüz keşfedilmemiş olduğu gibi;bundan sonra keşfedilmeside oldukça zor ve zahmetli olacaktır.
Dinler doğru değilse ama yinede bir Tanrı varsa;o zaman bu Tanrı kimdir yada nedir?Amaçsızmıdır?Evreni var ederken hiç bir beklentisi ve hiç bir amacı yokmuydu?Hiç bir amacı yoksa o zaman bu evreni var etme zahmetine niye katlandı?İlgilenmeyeceği ve umursamayacağı bir evreni var etme zahmetine niye girdi?Evrene müdahale ediyormu?Evrene müdahale etmiyormu?
Ya da evrene bize çaktırmadan müdahale ediyor olamazmı?Bizden daha zekiyse ve evrene müdahalesini bizden gizlemek istiyorsa;bunu kolayca başarabilir.Yada evrene müdahale etmesini bizden saklamak gibi bir kastı yoktur;ama biz henüz o müdahaleleri anlayacak teknik gelişime ulaşamadık.Teknik ve bilinç gelişince müdahalelerini anlamaya başlayacağız.Yada evrene henüz müdahale etmedi ama ilerde müdahale edecektir.Yani eğer Tanrı söz konusuysa her şey ihtimal dahilindedir.
Şu yaklaşımda bile bulunulabilir:düşünen insanların aklı Tanrının elidir.Onların aklını yönlendirerek müdahale ediyor dünyanın gidişatına.Örneğin Darwin'in aklını yönlendirerek evrimi keşfetmesine sebep oluyor.Ve ondan sonra bilimde insanlıkta asla eskisi gibi olamıyor.Bilim artık evrim diye bir şey yokmuş gibi davranamıyor.İnsanlık yeni ve aydınlatıcı bilimsel bir yenilik sürecine girmiş oluyor.Yani bu bile iddaa edilebilir.Tanrıysanız Darwin'e çaktırmadan Darwin'in aklını yönlendirmeniz bile mümkün olabilecektir.Önüne ipuçları sererek onu yönlendirmeniz,dikkatini yönlendirmeniz pekala mümkündür.Einstein'in aklını,Newton'un aklını yönlendirerek gidişatı etkiliyor iddiasında bulunmakta mümkündür.
TANRI'NIN VERDİĞİ GÜVEN İÇİNDE.ONUN KORUMASI ALTINDA.


“Varlık, Tanrı, İnanç” sayfasına dön

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir