Tarihsel ve evrimsel açıdan dinler

İslam dinine getirilen eleştiriler ve yanıtlar ile düzeyli tartışmalar.
Kullanıcı avatarı
Engse Hohol
Mesajlar: 182
Kayıt: Prş May 05, 2016 9:34 pm
Edilen Teşekkür: 17 kere
Alınan Teşekkür: 53 kere

Tarihsel ve evrimsel açıdan dinler

Mesajgönderen Engse Hohol » Prş May 12, 2016 7:06 pm

Evrimsel Açıdan, Dinler Hangi Noktada Duruyor?

Mısır ve Sümer uygarlıklarında insanların kişi başı harcadıkları enerjileri, günlük 15.000 kalori iken, 2500 yıl önce Akdeniz bölgesinde kişi başı harcanan enerji miktarı 20.000 kaloriden daha fazlaydı. İnsanların bolluk içerisinde yaşaması, daha durağan ve ne olacağı tahmin edilebilen bir popülasyon yapısıyla da, yavaş yaşam stratejisinin ön plana çıktığı söylenebilir. Tam bu noktada da, ahlakçı dinlerin yayılmaya başladığını görüyoruz. Acaba ahlakçı dinler ile toplumdaki yavaş yaşam stratejisinin bir bağlantısı olabilir mi? Uzun süreçte bu faktörleri değerlendirdiğinizde, hızlı yaşam stratejisinden yavaş yaşam stratejisine geçiş ilk etapta yalnızca popülasyonun zengin kesimiyle sınırlı kalacaktır. Zengin kesim dışındaki toplumun diğer üyeleri ise hala hızlı yaşam stratejisiyle genç ölmeye devam edecektir ve elitler bu durumdan aslında çok da memnun olmayacaklardır.

İnsanlar sezgisel olarak menfaatlerini tehdit eden davranışları doğru bulmazlar. Evrimsel süreç içerisinde yavaş yaşam stratejisini takip etmek, hızlı yavaş stratejisini takip edenlerin arasında bir dezavantaj olabilir. Eğer diğer bireyler toplumdaki cinsel fırsatları değerlendiriyor ve siz hâlâ vefalı davranıyorsanız, eğer toplumdaki herkes intikam alıyor ve siz affediyorsanız, eğer herkes eğlenirken siz çalışıyorsanız bu durum sizin için bir dezavantaj olarak değerlendirilebilir. Bu durumda toplumun elitleri, hızlı yaşam stratejisine sahip bireyleri ahlaki açıdan suçlayıp onların elindeki evrimsel olarak avantajlı kabul edilecek yaşam biçimlerini din yardımı ile yavaş yavaş değiştirmeyi amaçlamış olabilir.

Kullanıcı avatarı
multiplayer1
Mesajlar: 14
Kayıt: Çrş May 04, 2016 9:20 pm
Görüş: Negatif Ateist
Edilen Teşekkür: 2 kere
Alınan Teşekkür: 8 kere

Re: Tarihsel ve evrimsel açıdan dinler

Mesajgönderen multiplayer1 » Cum May 13, 2016 6:48 am

Bu konuda Orhan Haçerlioğlu'nun Düşünce Tarihi adlı kitabını tavsiye ederim. İlk insandan bu yana, nasıl düşünüldüğünü felsefi açıdan geniş çapta ele alan bir kitap. Gerçekten bakış açınızı genişletecek bir eser herkese tavsiye ederim.
God is a lie...

Kullanıcı avatarı
Tumagü İskicap
Mesajlar: 81
Kayıt: Cum May 06, 2016 3:01 pm
Görüş: Panenteist
Edilen Teşekkür: 3 kere
Alınan Teşekkür: 31 kere

Re: Tarihsel ve evrimsel açıdan dinler

Mesajgönderen Tumagü İskicap » Cum May 13, 2016 10:15 am

Tarihsel olarak dinlerin kökeninin 60% gibi büyük çoğunluğu
mezopotamya uygarlıkları (Sümer, Babil, Elam, Asur, Akad)
ve diğer 30% Eski Mısır ile
öteki 10% Sanskrit, (Eski Hint, Aryan, Pers) uygarlıklarıdır bana göre.

Mezopotamya içerisinde ve Mısır piramitlerinden 7,500 yıl daha eski bir yapı olan Göbeklitepe tapınağı, ortaya çıkarıldığı kadarıyla ilahi dinlerde hiyerarşinin olmadığı zamanları yansıtıyor. Göbeklitepe'nin ibadethane olarak kullanılması yaklaşık MÖ 9.600 ila MÖ 8 bin tarihleri arasındadır. Göbeklitepe'yi yapan mezopotamya uygarlıkları, görülen veya görülemeyen tüm hislerine birer tanrı atamışlar. Tapınak duvarlarına her kabile, her oymak, kendini simgeleyen bir çeşit hayvan figürleri çiziktirmişler. Mezopotamya tapınaklarındaki o duvarlara çiziktirilen hayvan figürleri, Mısır kültürüne varıp orada, mısır piramitleri duvarlarında ilaveten ahiret törenleri şekilleriyle, ruhların yolculuklarıyla, domuz eti yemenin günahı, abdest almanın sevabı vsr. daha ayrıntılı ifadelerde yer almışlar.

Evet, abdest ve haram domuz eti, eski Mısır'dan islama geçmiştir. Amon amin adıyla, Apis öküzü de bakara adıyla islama geçmiştir. Apis öküzü toprağı sürdüğü için Mısır'da kutsaldı. Apis öküzünde tanrı Ptah ve tanrı Osiris'in ruhları vardı. Yaşarken güneş tanrısı Ptahın ruhunu taşıyan Apis öküzü, ölünce Osiris'in ruhunu taşırdı, bu nedenle ölen apis öküzleri mumyalanırdı. Apis öküzü tanrılar hiyerarşisinde tapınılan diğer tanrı Hotor ineğinden üstün olmayı, ayrı muamele görmeyi, Mısırlıların tarımsal faliyetleriyle pekiştirilen, bir tarih sürecinden sonra kazanmıştır. Sümerlilerdeki tanrılarında böyle faliyetlerin ardından hiyerarşik düzenlerine yerleştirildiğini düşünüyorum. Mısırlıların tarımsal faliyetleriyle pekiştirilebilecek tanrı kültürü yarattıklarına bir örnek olarak Khepri tanrısı gösterilebilir. Ra'nın güneşi iterek yükseltmesiyle, Khepri tanrısının gübreyi yuvarlayıp itmesi eşdeğerde önemli görülmüştür, çünkü eski Mısır'da tarım çok önemliydi ve bundan ötürü tanrı destekli tarımsal faliyetlerden rızıklandıklarını düşünüyorlardı.

Kullanıcı avatarı
Engse Hohol
Mesajlar: 182
Kayıt: Prş May 05, 2016 9:34 pm
Edilen Teşekkür: 17 kere
Alınan Teşekkür: 53 kere

Re: Tarihsel ve evrimsel açıdan dinler

Mesajgönderen Engse Hohol » Cum May 13, 2016 7:49 pm

multiplayer1 yazdı:Orhan Haçerlioğlu'nun Düşünce Tarihi adlı kitabını tavsiye ederim. İlk insandan bu yana nasıl düşünüldüğünü felsefi açıdan geniş çapta ele alan bir kitap
Önerin için sağolasın Multiplayer1, Demin idefix ve kitapyurdu'nda baktım o kitaba. Birkaç eleştriri yapmışlar, "Nietzsche'ye faşizmin kurucusu demiş Haçerlioğlu" eleştirisi getirmiş bir yorumcu. Ama ben yarın drkitap'ta bulursam alacağım.
Tumagü İskicap yazdı:Tarihsel olarak dinlerin kökeninin 60% gibi büyük çoğunluğu mezopotamya uygarlıkları (Sümer, Babil, Elam, Asur, Akad) ve diğer 30% Eski Mısır ile öteki 10% Sanskrit, (Eski Hint, Aryan, Pers) uygarlıklarıdır bana göre. Mısırlıların tarımsal faliyetleriyle pekiştirilebilecek tanrı kültürü yarattıklarına bir örnek olarak Khepri tanrısı gösterilebilir. Ra'nın güneşi iterek yükseltmesiyle, Khepri tanrısının gübreyi yuvarlayıp itmesi eşdeğerde görülmüştür, eski Mısır'da tarım çok önemliydi ve tanrı destekli tarımsal faliyetlerden rızıklandıklarını düşünüyorlardı.
Büyük ölçüde öyle zaten değerli Tumagü İskicap, Sümer şiir ve destan edebiyatının ilahi 3 kitaba da etkidiği, Muazzez İlmiye Çığ'ın çalışmalarıyla ortaya çıkmıştı. Ben ilk defa ondan öğrendim ve örtüşüyor da tanrıların tarihsel serüvenleriyle Muazzez hanımın çalışmaları. Çünkü bakıyoruz 6000 yıl önce Sümerliler yazıyı ilk kullanmaya başlamışlar ve bakıyoruz, Tanrılar da ilk konuşmaya 6000 yıl önce başlamışlar. Bu ne tesadüf. Adem'in yaratılışı ve Nuh tufanı birebir kopya neredeyse. Sonra başörtüsü ve tanrıların insanlara, kentleri, kültür varlıklarını meydana getirip insanlara vermelerinin açıklamaları, Allah’ın insanlara elbiseler yaptığı (araf 26), dağlara barınaklar, sıcaktan koruyacak elbiseler, savaştan koruyacak zırhlar (nahl 81) ve gemileri (yasin 82) yapıp verdiğinin öykülerini, kur'an ayetleriyle örtüşür denklikte görüyoruz. İslamda günümüze değin gelmiş dualar, tütsüler, ilahiler ve diğer birçok islami ibadetlerin başlangıçı tabiki Sümerler. Ancak Hint ve antik Mısır kaynakçalarının islama olan etkisi, yahudilerin ve islamın devletleşme sürecinde siyasi yapılarının ve siyasi kişilerinin dışında pek rastlamak olası değil bence ama irdelemek gerekir bunları tabiki.


“İslam Dini ve Kur'an” sayfasına dön

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 2 misafir