kuş (طائر/tair) ve isra 13

İslam dinine getirilen eleştiriler ve yanıtlar ile düzeyli tartışmalar.
Şeyh Pir
Mesajlar: 26
Kayıt: Cmt May 07, 2016 12:28 pm
Görüş: Hanif Müslüman
Konum: Gaziantep
Edilen Teşekkür: 2 kere
Alınan Teşekkür: 3 kere

Re: kuş (طائر/tair) ve isra 13

Mesajgönderen Şeyh Pir » Sal May 10, 2016 3:24 pm

AgnostikBey yazdı:
Mütefekkir İnsan yazdı:Arapça ṭyr kökünden gelen...

..."kuş" sözcüğü ile eş kökenlidir.


evet, tüm hepsinin kökü "t y r" dir, benim de dediğim gibi. "t y r" kökeni bu değil, "طائر"; bu hiç değil " "طيران". Bu "ط ي ر"


Zâten kimse öyle iddia etmedi.
''Ontolojik bir mesele yüzünden öleni duymadım.''

Albert Camus

Kullanıcı avatarı
AgnostikBey
Mesaj Panosu Yöneticisi
Mesajlar: 354
Kayıt: Cmt Eki 03, 2015 8:44 pm
Görüş: Agnostik
Edilen Teşekkür: 249 kere
Alınan Teşekkür: 213 kere

Re: kuş (طائر/tair) ve isra 13

Mesajgönderen AgnostikBey » Sal May 10, 2016 3:26 pm

Mütefekkir İnsan yazdı:Kur'an'da mitolojik ögelerin olmasının eksik tarafı nedir ? ...Sonuçta dönemin arap zihninde bunlar mevcut ve bir çağrışımı var.


O zaman o dönemin zihninde Talak 4 suresi de var. Şimdi bunu onaylamamı mı bekliyorsunuz? Antik Mısır'a kadar uzanan ilk çağ metaforları, çocuk evliliği, uygulamaya koymak istediği ilk çağ hükümleri (hammurabi kanunları) gibi gibi. Öyle arap zihni olmaz olsun.
"Ben, manevi miras olarak hiçbir ayet, hiçbir dogma, hiçbir donmuş ve kalıplaşmış kural bırakmıyorum. Benim manevi mirasım ilim ve akıldır." Mustafa Kemal Atatürk

Şeyh Pir
Mesajlar: 26
Kayıt: Cmt May 07, 2016 12:28 pm
Görüş: Hanif Müslüman
Konum: Gaziantep
Edilen Teşekkür: 2 kere
Alınan Teşekkür: 3 kere

Re: kuş (طائر/tair) ve isra 13

Mesajgönderen Şeyh Pir » Sal May 10, 2016 3:31 pm

AgnostikBey yazdı:
Mütefekkir İnsan yazdı:Kur'an'da mitolojik ögelerin olmasının eksik tarafı nedir ? ...Sonuçta dönemin arap zihninde bunlar mevcut ve bir çağrışımı var.


O zaman o dönemin zihninde Talak 4 suresi de var. Şimdi bunu onaylamamı mı bekliyorsunuz? Antik Mısır'a kadar uzanan ilk çağ metaforları, çocuk evliliği, uygulamaya koymak istediği ilk çağ hükümleri (hammurabi kanunları) gibi gibi. Öyle arap zihni olmaz olsun.


Onaylamayabilirsiniz ama aynı konu değil,kitapta mitolojik ögeler olması konumuz.
''Ontolojik bir mesele yüzünden öleni duymadım.''

Albert Camus

Kullanıcı avatarı
AgnostikBey
Mesaj Panosu Yöneticisi
Mesajlar: 354
Kayıt: Cmt Eki 03, 2015 8:44 pm
Görüş: Agnostik
Edilen Teşekkür: 249 kere
Alınan Teşekkür: 213 kere

Re: kuş (طائر/tair) ve isra 13

Mesajgönderen AgnostikBey » Sal May 10, 2016 3:39 pm

Kitabınız çelişkilerle dolu açıkçası. Bir yandan "kuş" diyerek çok tanrılı inançlara ve bir nevi sihirsel anlayışa sahip çıkıyor. Diğer yandan örneğin fal oklarını yasaklamaya çalışıyor. Durumla ilgili Türkçe de sevdiğim bir deyiş vardır: "bu ne perhiz, bu ne lahana turşusu"
"Ben, manevi miras olarak hiçbir ayet, hiçbir dogma, hiçbir donmuş ve kalıplaşmış kural bırakmıyorum. Benim manevi mirasım ilim ve akıldır." Mustafa Kemal Atatürk

Kullanıcı avatarı
AgnostikBey
Mesaj Panosu Yöneticisi
Mesajlar: 354
Kayıt: Cmt Eki 03, 2015 8:44 pm
Görüş: Agnostik
Edilen Teşekkür: 249 kere
Alınan Teşekkür: 213 kere

Re: kuş (طائر/tair) ve isra 13

Mesajgönderen AgnostikBey » Sal May 10, 2016 6:16 pm

Mütefekkir İnsan yazdı:Zâten kimse öyle iddia etmedi.


Öyleyse bir sorun kalmadı demektir. Ancak nedense genel bir bilgi olarak bazı şeyleri açıklama gereği duyuyorum yine de,

"kuş" kelimesinin geldiği kök ile anlamsal bir bağlantısı elbette bulunuyor. Ancak bu bir noktaya kadardır. Bir örnek vermek gerekirse Türkçe'deki göz - gözlük ilişkisi gibi düşünülebilir. Gözlük kelimesi göz ile ilişkisini elbette korurken özelleşmiş yeni bir nesneyi anlatır artık. İşte arapçada köke farklı yapılar gelse de, çeşitli harekeler eklense de elde edilen yeni anlam kök ile bağlantısını bir noktada korumak zorundadır. Örneğin Nisa 34. ayetiyle de bağlantılı olarak d-r-b kökünü ele alalım. Bu kök "vurma eylemi/kavramı" ile ilişkilidir. Bunun üzerine gelen her farklı yapı ile oluşan yeni bir kelime, özünde vurma kavramı ile bir noktada kesişmek zorundadır. Bu yüzden ayet için bazı mealcilerin vurun/vurmayın/hafifçe dokunun gibi farklı farklı çeviriler yapmaları bana kalırsa trajikomiktir.

Kök yapısı kullanımı Sami dil ailesinin genel bir karakteristiğidir.
"Ben, manevi miras olarak hiçbir ayet, hiçbir dogma, hiçbir donmuş ve kalıplaşmış kural bırakmıyorum. Benim manevi mirasım ilim ve akıldır." Mustafa Kemal Atatürk

Kullanıcı avatarı
Kurnaz
Mesajlar: 55
Kayıt: Cum Nis 15, 2016 6:03 pm
Görüş: Monoteist
Edilen Teşekkür: 23 kere
Alınan Teşekkür: 17 kere

Re: kuş (طائر/tair) ve isra 13

Mesajgönderen Kurnaz » Sal May 10, 2016 6:38 pm

Konuyla alakasız olacak ancak "d-r-b"nin tek bir anlamı bulunmamakta. Hatta Kur'an'da da farklı farklı anlamlarda kullanılmış:

[*]Seyahat etmek, dışarı çıkmak: 2:273; 3:156; 4:101
[*]Vurmak: 2:60,73; 7:160; 8:12; 20:77; 24:31; 26:63; 37:93
[*]Dövmek: 8:50; 47:27
[*]Ortaya koymak: 43:58; 47:27
[*](Örnek) vermek: 14:24,45; 16:75,76; 16:112; 18:32,45…
[*]Muaf tutmak: 43:5
[*]Mahkum olmak: 2:61
[*]Kapamak, vurmak: 18:11
[*]Örtmek: 24:31
[*]Açıklamak: 13:17

Bundan ötürü de kimi meal yazarları "dövme" dışında bir anlamda çeviriyor.
عليها تسعة عشر

Kullanıcı avatarı
AgnostikBey
Mesaj Panosu Yöneticisi
Mesajlar: 354
Kayıt: Cmt Eki 03, 2015 8:44 pm
Görüş: Agnostik
Edilen Teşekkür: 249 kere
Alınan Teşekkür: 213 kere

Re: kuş (طائر/tair) ve isra 13

Mesajgönderen AgnostikBey » Sal May 10, 2016 6:55 pm

İyi bak, kök formunda değil verdiğin örnekler ve Nisa 34 ayeti için özelleşmiş bir yorum yaptım. Ayrıca çekimli kelimelerin çoğu da görebileceğin gibi vurma kavramı üzerine.
"Ben, manevi miras olarak hiçbir ayet, hiçbir dogma, hiçbir donmuş ve kalıplaşmış kural bırakmıyorum. Benim manevi mirasım ilim ve akıldır." Mustafa Kemal Atatürk

Kullanıcı avatarı
Kurnaz
Mesajlar: 55
Kayıt: Cum Nis 15, 2016 6:03 pm
Görüş: Monoteist
Edilen Teşekkür: 23 kere
Alınan Teşekkür: 17 kere

Re: kuş (طائر/tair) ve isra 13

Mesajgönderen Kurnaz » Sal May 10, 2016 7:18 pm

AgnostikBey yazdı:İyi bak, kök formunda değil verdiğin örnekler ve Nisa 34 ayeti için özelleşmiş bir yorum yaptım. Ayrıca çekimli kelimelerin çoğu da görebileceğin gibi vurma kavramı üzerine.

Seyahat etme fiili de mi? Pek bilgim olmadığı için soruyorum, kusura bakmayın.
عليها تسعة عشر

Kullanıcı avatarı
AgnostikBey
Mesaj Panosu Yöneticisi
Mesajlar: 354
Kayıt: Cmt Eki 03, 2015 8:44 pm
Görüş: Agnostik
Edilen Teşekkür: 249 kere
Alınan Teşekkür: 213 kere

Re: kuş (طائر/tair) ve isra 13

Mesajgönderen AgnostikBey » Sal May 10, 2016 7:34 pm

:) Değil tabi. Bu örnekte uzak yan anlamlarından birisi gibi düşünebilirsin. Baskın anlamı "vurma" eylemi açıkçası. Kelimeleri konusu içerisinde bağlamsal olarak değerlendirmek en tutarlısı olacak sanırım. Seyahat kelimesi de arapça bir kökten geliyor örneğin ve çok yaygın kullanılmakta. Ancak Kuran neden böyle farklı kelimeler seçerek bir anlatım dili belirlemiş dersen, anlatımını zengin göstermek için diyebilirim ben de (edebi bir üslup olarak).
"Ben, manevi miras olarak hiçbir ayet, hiçbir dogma, hiçbir donmuş ve kalıplaşmış kural bırakmıyorum. Benim manevi mirasım ilim ve akıldır." Mustafa Kemal Atatürk

Şeyh Pir
Mesajlar: 26
Kayıt: Cmt May 07, 2016 12:28 pm
Görüş: Hanif Müslüman
Konum: Gaziantep
Edilen Teşekkür: 2 kere
Alınan Teşekkür: 3 kere

Re: kuş (طائر/tair) ve isra 13

Mesajgönderen Şeyh Pir » Çrş May 11, 2016 11:26 am

AgnostikBey yazdı:Kitabınız çelişkilerle dolu açıkçası. Bir yandan "kuş" diyerek çok tanrılı inançlara ve bir nevi sihirsel anlayışa sahip çıkıyor. Diğer yandan örneğin fal oklarını yasaklamaya çalışıyor. Durumla ilgili Türkçe de sevdiğim bir deyiş vardır: "bu ne perhiz, bu ne lahana turşusu"



Mitler hakkında ne biliyorsunuz ? Sizce mitoloji tamamen asılsız,hayali ve insana ait hiçbir gerçeklik taşımayan bir alan mı ? Yoksa uzaylılardan mı ithal edildi ?
''Ontolojik bir mesele yüzünden öleni duymadım.''

Albert Camus


“İslam Dini ve Kur'an” sayfasına dön

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir