Göze göz... Dişe diş.. Kana kan. (KISAS)

İslam dinine getirilen eleştiriler ve yanıtlar ile düzeyli tartışmalar.
Kullanıcı avatarı
AgnostikBey
Mesaj Panosu Yöneticisi
Mesajlar: 305
Kayıt: Cmt Eki 03, 2015 8:44 pm
Görüş: Agnostik
Edilen Teşekkür: 230 kere
Alınan Teşekkür: 199 kere

Göze göz... Dişe diş.. Kana kan. (KISAS)

Mesajgönderen AgnostikBey » Sal Mar 08, 2016 6:48 am

Başlıkla ilgili öncelikle "kimin gözünü kim çıkarıyor!" bunu netleştirmek lazım. Çoktanrılı dinlerde başlayan ve İslamiyet'te de yer bulan kısas en eski cezalandırma yöntemlerinden birisi. İlk uygulamalar bilindiği kadarıyla tabletlere yazılı Hammurabi kanunlarına dayanmakta. Yazılanlara göre bir insan başkasının gözünü çıkarsaydı onun da gözü çıkarılırdı, kemiğini kırsaydı kemiği, dişini kırsaydı onun da dişi kırılırdı. Ancak sadece kişi kendisi ile eşit kademede olan birine zarar verirse bir denklik hali söz konusuydu. Sınıf farklarının yoğun yaşandığı ilk çağ Sami toplumlarında hür olan bir kimse kendisine veya bir başkasına ait olan bir kölenin gözünü çıkarırsa bu sefer ceza, para cezası (aslında gümüş cezası) idi.

Kısas konusunda Kuran'da Bakara Suresi 178. ayet çok nettir, "Ey iman edenler! Öldürme konusunda size kısas farz kılındı: hüre hür, köleye köle, dişiye dişi ..." Sınıf ayrımlarının devam ettiği arap yarımadasında kısas orada yaşayanlar için hızlı ve kesin bir çözümdü...

Çeşitli kaynaklar:

https://tr.wikipedia.org/wiki/K%C4%B1sas
https://en.wikipedia.org/wiki/Eye_for_an_eye
https://en.wikipedia.org/wiki/Code_of_Hammurabi
http://onedio.com/haber/hammurabi-kanun ... sey-491584
"Ben, manevi miras olarak hiçbir ayet, hiçbir dogma, hiçbir donmuş ve kalıplaşmış kural bırakmıyorum. Benim manevi mirasım ilim ve akıldır." Mustafa Kemal Atatürk

Kullanıcı avatarı
hibmariy
Mesajlar: 67
Kayıt: Cmt Şub 27, 2016 9:34 am
Görüş: Agnostisizm
Edilen Teşekkür: 18 kere
Alınan Teşekkür: 19 kere

Re: Göze göz... Dişe diş.. Kana kan. (KISAS)

Mesajgönderen hibmariy » Sal Mar 08, 2016 4:47 pm

Kısas, bütünüyle yanlış bir yöntemdir, ilkeldir. Çünkü çözüm değil, daha çok çözümsüzlük getirir. Düşünsenize ben bir kişinin bacağını kırıyorum sonra da gelip benim bacağımı kırıyorlar. Peki onlar bana böyle yaptıktan sonra ben durur muyum? Tabii ki hayır. İntikam almaya çalışırım. En azından bu benim görüşüm. Öyle değil mi sizce de?
Tutku "körlük", Cehalet "sağırlık", Korku "dilsizlik" tir.
hibmariy

Kullanıcı avatarı
Mems
Mesajlar: 138
Kayıt: Pzr Mar 06, 2016 11:21 pm
Görüş: Yıldız Tozu
Edilen Teşekkür: 68 kere
Alınan Teşekkür: 58 kere

Re: Göze göz... Dişe diş.. Kana kan. (KISAS)

Mesajgönderen Mems » Sal Mar 08, 2016 8:14 pm

Problemlere üzerinde kafa yormadan çözüm getirilmiş gibi gözüküyor. Kısas olayında
Çoğunluk her zaman bir şeylere inanmanızı ister,çok az insan gerçekler den bahseder, çünkü gerçekler zihni rahatsız eder, ama bu haz inanmaktan daha lezzetlidir ve cesaret ister, iki türlüde yaşarsınız biri hakikatle diğeri yalanlarla biter.

Kullanıcı avatarı
AgnostikBey
Mesaj Panosu Yöneticisi
Mesajlar: 305
Kayıt: Cmt Eki 03, 2015 8:44 pm
Görüş: Agnostik
Edilen Teşekkür: 230 kere
Alınan Teşekkür: 199 kere

Re: Göze göz... Dişe diş.. Kana kan. (KISAS)

Mesajgönderen AgnostikBey » Sal Mar 08, 2016 8:53 pm

Sınıfsal ayrımların net gözlenebildiği -hüre hür köleye köle gibi- ilk çağ anlayışı için uygun bir çözüm. Ancak modern dünyada yer bulamaz elbette.
"Ben, manevi miras olarak hiçbir ayet, hiçbir dogma, hiçbir donmuş ve kalıplaşmış kural bırakmıyorum. Benim manevi mirasım ilim ve akıldır." Mustafa Kemal Atatürk

faith-fatih
Mesajlar: 65
Kayıt: Cum Mar 04, 2016 4:55 pm
Görüş: musluman
Edilen Teşekkür: 2 kere
Alınan Teşekkür: 5 kere

Re: Göze göz... Dişe diş.. Kana kan. (KISAS)

Mesajgönderen faith-fatih » Sal Mar 08, 2016 10:23 pm

kaynaklarında sıkıntı var,cımlbızlama olduğu için konu tam anlaşılamıyor:
2/192 olan ayette haram aylarda yani savaşın yasaklandığı üç ayı kapsar.farklı bir kabile saldırırsa sizde saldırabilrsiniz yani aya hürmet için mağdurlardan olmayın demek istiyor.bugün kurban yada ramazan bayramlarında askeri müdahale olur mu diye dönen tartışmalara kuranda bu zamanlarda saldırana sırf tek taraflı hürmet olmaması için bir tarafın iyi niyetten kaynaklanacak mağduriyetini giderme namına izin verilmiş. Fark ettiysen üç noktadan sonra hürmetler ve yasaklar karşılıklıdır yazıyor.

(2/178 olan ayette ise sen bunu; -ben senin köleni öldürdüm, al bu kölemi kısas olsun şeklinde algınması doğru değildir.iki topluluk kim kime;dum duma birbirine girince kimin elinin kimin cebinde belli olmadığı bir durumda karşı toplumdan verdiği zararın kısası şeklinde.Yoksa baba oğulun,oğulda babanın suçundan dolayı cezalandırılamayacı islamda kesin bilinen konudur.ilgili ayeti hatırlıyamıyorum ama var. peygamberimizden bu yana şeriatta böyle uygulanmış.Kadına kadın derken -ben senin hanımı öldürdüm, al benim hanımı ödeşelim şeklinde bir mana çıkarmayın.Eğer bunu can hesabı yapalım diye hesaplamaya girecek olsa.bir taraf ölen köle için reisin başını isteyecek.hatta sırf bu isteği meşru kılmak için kendi aralırından bir köle öldürüp iftirayla o da can bu can karşılık olarak reislerinin kellesini talep etmesinler diye bir fitneyi engellemiş. Bu yüzden toplumsal gerçekleşen böyle bu durumda ölen köle için köle,kadın için kadın,soylu için saylu talep edebilecekler ve bir tarafda bedel olarak bu şekilde ödeyecek şeklince ayet yazmıştır.şeriatta uygulaması iki kabile birbiriyle kavga edince failler biliniyorsa onlar cezalandırılır.bilinemiyor ve her iki kabilede kendi suçlularını saklıyorsa bu kısas uygulanır.kısasa verilecekleride her kabile kendi seçer.böylece adaletin gerçekleşme yüzdesi artar;çünkü,kimse başkasının cezasını üstüne almaz bir şekilde gerçek suçluyu teslim ve ihbar etmek zorunda kalır.böylece muhtemel başlanacak bir kan davasının önüne geçilmiş olunuyor.başta verilen ceza size göre abartılı gelebilir fakat başlayacak kan davasında yüzyıllarca sürecek bir ölüm silsilesi baştan sonlandırılıyor.örneği peygamberimiz kaldırdığı ilk kan davası 130 yıl süren bir kan davası idi.

kısas,uzuv kesme ve recm gibi konular kuranda mevcut.Ayrıca kısası adaletsizlik gibi göstermeniz yanlış. agnostik bey,mems,yıldız...sizlere kaç para yada kaç yıl ceza olarak hapis yatsam, benim; sizin elinizi keserek almama razı olursunuz.her birinizden farklı rakamlar çıkacağı kesin.yada benim gibi diyeceğiniz ne dünya malı nede senin canın benim elim kadar kıymetli değil dersiniz.önce kendinizin haksız yere kesilecek bir uzuvunuzun değerini biçin.ondan sonra başkalarının uzuvlarını kesmek ölçüsünde doğru yada yanlış mı konusunu konuşalım.

Kullanıcı avatarı
Mems
Mesajlar: 138
Kayıt: Pzr Mar 06, 2016 11:21 pm
Görüş: Yıldız Tozu
Edilen Teşekkür: 68 kere
Alınan Teşekkür: 58 kere

Re: Göze göz... Dişe diş.. Kana kan. (KISAS)

Mesajgönderen Mems » Sal Mar 08, 2016 10:35 pm

Bugün dindar biri ile konuştum iyilik ten kötülükten bahsediyordu konudan biraz uzak ama belirtmek isterim, iman etmeyen birinin iyiliğinin eksik olacağına inanıyor, inançları ben tehlikeli buluyorum belki bu adam kimseye zarar vermeyecek ama sorgulama yeteneğini yitirmiş bir toplum kandırılmaya mahkumdur ve gelişemezde. Zaten dinin çıkış noktası da budur toplumu kontrol etmek.


İnançlar mantıklı argümanlar sunsa idi zaten insanları kandırmak için kullanılamazdı. Tıpkı süpürgeli cadılara gülen dalga geçen insanların hiç görmedikleri cinlere ruhlara inanması gibi birşey bu. Bu suistimale açık kısas yöntemi suçsuz bir sürü insanın ölmesine sebeb olur. Nedeni ise arkadaşta olduğu gibi mantıktan uzak sorgulamaya kapalı olması.

Şunu da belirtmek isterim inançlı olmakla dinlere inanmayı hep ayrı tutmuşumdur. İnsan doğanın bir gücü olduğuna inanıp doğaya bu yüzden saygı duyup canlılara zarar vermemeyi seçebilir bu üzerinde kafa yorulmuş bir ahlaki yapıdır. Başkalarını bizim için belirledikleri üzerinde kafa yoramayacağımız ahlaki değerleri sakıncalı buluyorum.
Çoğunluk her zaman bir şeylere inanmanızı ister,çok az insan gerçekler den bahseder, çünkü gerçekler zihni rahatsız eder, ama bu haz inanmaktan daha lezzetlidir ve cesaret ister, iki türlüde yaşarsınız biri hakikatle diğeri yalanlarla biter.

faith-fatih
Mesajlar: 65
Kayıt: Cum Mar 04, 2016 4:55 pm
Görüş: musluman
Edilen Teşekkür: 2 kere
Alınan Teşekkür: 5 kere

Re: Göze göz... Dişe diş.. Kana kan. (KISAS)

Mesajgönderen faith-fatih » Sal Mar 08, 2016 10:53 pm

Tefsirci alimler meal okumayın derler;çünkü,anlamda kayma olabiliyor derler.kuran edebi bir metin olması ve arapçanın aynı kelimeye çok anlam yükleyen bir dil olması sebebiyledir. kafirler peygambere şair ve delilik itham ettiler buda kurandaki şiirselliğin delili.yabancı bir dille yazılan şiirin çevirisinden nasıl tat almıyorsak aynı durum kuranda da böyle.fakat bu durum sıkıntı değil .Allahu teala kurana bir çok ilim ve soruya cevap koymuştur. bizi sorumlu tutacağı kısım temel anlaşılan fikir olduğu için farklı dil olması imanın temel anlaşılır başlıklarını bozmuyor.misal osym sorularını kolay,orta ve zor olarak sınıflandırır.Kuranda da oyle.anlaşılması kolay ,orta ve zor kısımlar.fakat kolayı cavaplayan sınavı geçiyor.orta ve zor içerikli konular sizin gibi bu işe kafa yoran kuranda sorularına cevap arayanlar için verilmiş cavaplardır.şüphesis daha fazlasını sorupta cevap alamayanlar var.Allahın hammaddesi ne gibi cins sorular soran...Allahu tealada anlatılınca anlamayacağınız şeyleri sormayın.diyor.Tefsirlerde Alimlerin kendilerinden önceki alimlerden bilginin birikerek ve aliminde yorumuyla gelen kuranın açıklamasıdır.Amerikayı yeniden keşfetmenin manası yok.hazır gelen bilgiden istafede etmek en kolayı.hızlı yol alırız.Alimlerde kaynaklarını sınıflandırmışlar.peygamberden gelen hadisleri kuvvetli,orta va zayıf diye.buda şahitlerin sağlamlığı ve çokluğuyla ilgili bişey.Kuranda el kesme,recm gibi cezalar elbette mevcuttur.ceza zaten caydırıcı olsun diye verilir.insanların hoşuna giden bir ceza düşünemiyorum bile.ve kurandaki cezalar kendi gibi evrenselldir.sen amerkida dahi el kesme cezasını uygularsın ama yoksul bir ülkede mahkuma senelerce bakma cezasını o millete yükleyemezsin. daha yüzyıl demedi bile çin de açlıktan toplu ölümler olurken sen hırsıza hapisenede el bebek gül bebek bakarsan o iş ceza olmaktan çıkar gönüllü hırsızlar türer.Bugün bile kapkaça 6 ay hapis verilirken adamlar kış geliyor kışı hapiste geçirelim açıkta kalmayalım diye özellikle kışa yaklaşırken kapkaç oranı artıyorsa verdiğin cezayı iyi tartman lazım.Ayrıca osmanlıda toplam 63 el kesme olmuş.Sebebi bir çocuk pazardan elma çaldığı zaman onu hırsızlık saymaz.ayrıca aç adam yiyecek çalsa onu devlet kendi suçu bilir.El kesme için en ileri koşullar gerçekleşmeli.Örneğin emanati çarpmak,yada yatak odana kadar giren hırsız.kuranda cezaları geçmiştede uygularsın gelecekte de, varlıktada uygularsın yokluktada.Uygulabilinirlik açısından çok uygundur.Batı yarın dünya savaşı çıkıpta açlıktan sokaktaki kedi köpekleri yerken o zaman dersin hadi hırsızları hapisanede besleyelim diye.bakalım o zaman kaç taraftar bulunur.Peygamberimize miras ile ilgili ayet indiğinde sahabi yedi farklı anlam ve hüküm çıkarmış.hangisi doğru diye sorduklarında peygamberimiz hepsi doğru demiş.anladığım;bütün mezhepler haktır.şöyleki sünni alimler mezhepleri ilmen oluşmasını savunmuşlar.bunuda ayete hadise uyan bütün meshepler haktır.demişlerdir.lakin şia hakkında mezhebi ilmen değil sadece hz.ali taraftarlığı yada siyasi meselere bağlanarak oluşan mezhepleri ayrımcılık ve eski kinleri güderek fesad sebebi olacağı sebebiyle onaylamamıştır.bence de böyle eğer her siyasini arkasından eyupculer, emeviciler, abbasiciler, tayipciler...diye mezhep olsaydı işimiz zordu.İlmen mezhepler neden var.çünkü çöl ikliminde her abdestte kafayı yıkayabilirsin ama çeçenler her abdestte kafa yıkarsa olan kafayıda kayberler.o yüzden mezhepler kolaylık getiri coğrafi şartlar ve çevresel ve bireysel rahatsızlar sebebiyle.Bunuda peygamberimizin zorlaştırmayınız,kolaylaştırınız hadisi temelindedir.

Konumuza dönecek olursak.kuranda elkesme ve recm cezaları var olduğunu sırf size uygun gelmiyor diye varlığını inkar edecek değiliz. ohalde neden var onlduklarını konuşalım tabiki de aklımızın aldığı kadar.hamurabi kanunlarında kuranın olduğu döneme kadar bildiğimiz kadarıyla cezalarda kısas ve uzuv kesme mevcut.kuran da hırsızlık için elkesme ve zina için recm,kısas için uzuv ve can alma, savaş hali öldürme ...gibi konularına değinmesi diğer kuranda geçmeyen bütün haller dışında insanın canı ve bütünlüğüne dokulnulamayıcağını belirtmektedir.bir hırsızlık için verilecek ceza sana göre üç yıl bana böre beş yıl hasana göre on yıl mehmede göre katliam...kim haklı? mutabakatı kim sağlayacak.Ayet bu konuda verilecek cezanın enfazla elkesme olacağını vermiştir.bunun üstüne çıkamasın diyor.üst limit.peki insanlar başkasının yada kendi uzuvnun değerini bu biçimde suçun bedeli olarak ölçecek hakkı var mı? elbeette yok. kendisi dahi ben suç olarak büyük hırsızlık yaptım başımı kesin diyemez.hele başkası hiç diyemez.alacaklı dahi olsa.Yaratıcı olan mülkün asıl sahibi Allah, burada ayette kesebilme izni verilmesi devlet ve hakimlerin hatta birleşmiş milletlerin alınacak herhangi bir uzuv kesme yada can alma kararının meşru olmasını getirir. recm de ise dört şahid isteniyor.ki bu şahitler bizzat tanık olacak şöyleki yorgan altında kim oldukları göremeden fikir yürüterek şahitleri dahil geçerli değildir.Buda zan ve iftirayı engelleyen bir unsur olduğu gibi,burada asıl amaç zinanın dört şahide sirayet etmesi o konunun topluma maal olması demek oluyor ancak o zaman recm uygulanıyor.örneğin peygamberimize sahabiden bir hatun gelip zina ettim benim cezamı ver diyor.Peygamberimiz üstünü ört tövbe et git diyor.ikincide gelip zinadan hamileyeim diyor.tövbe et üstünü ört diyor.üçüncüde gelip işte çocuk şahit olarak yetmezmi diyor peygaberimiz üstünü ört iki yıl emzirmen sana şart diyor.iki yıl sonra tekrar gelince dört kere gelmeni dört şahitliğe sayıyorum diyor ve infaz gerçekleşiyor.şimdi peygamber itiraf olduğu halde kuran ayetini Allahın emrini uygulamaktan niye kaçınsın peygamberin Allahın ayetini uygulamamak gibi bir lüksüde yok. Allahu teala onda sizin için örnekler var demesinden anladığımız burada recm kararının uygulanması dört şahit yani topluma sirayet şartı gerektiriyor.peki topluma sirayet bir kişi mi? on kişi mi? yüz kişi mi? cevap kuranda dört demiş sayıyı belirtmiş.görülüyor ki zinanın topluma yansıyanına recm veriliyor.Ve uygulanış şeklide toplumun bizzat taşlayarak bu işi yapması hedeflenenin toplum olduğunu gösteriyor. Peki toplumu temizlemek ve Ahlaki düzen namına bir cana kastedilebir mi.yine bunun iznini mülkün sabihibi olan Allah ayette onay verilerek.Alınacak kararın uygulamasını meşrulaştırıyor.Zira bu ayetler olmasa hiç bir suça uzuv yada can alma cezaları verilemez meşru olmaz.burada anladığımız zinanın toplumsal bir hastalık olmaktan çıkarılması.Sen dersen ki o zaman şu başka suçlarada asalım keselim ben karşı çıkarım çünkü senin bu isteğinin bir meşruiyeti yoktur.sebep yaratan Allah senin benim herşeyin sahibi,hüküm onda o denli insan canına verilecek ölüm ve uzuv kesme ancak onun müsadesinde olur ötesi aşırılıktır.Başka cezalar konusunda da zaten Allahu teala adil olun aranızda kara bağlayın yazmadığım şeyler yüzünden sizi hesaba çekecek değilim diyor. Bu konulara ayetler özellikle değinmiştir ki söz konusu insan canı ve uzvu olması konularıdır.Sadece Allahu tealanın müsade ettiği kadar insanın canı ve uzuvlarına müdahalede bulunulabilinir,diğer bütün konularda can alma ve uzuv kesme yapılamaz.toplumsal muatabakat nasılsa ceza uygulanabilir.Yazmadığım kısmın hesabını sormuyacağım diyor Allahu teala.kuranda yazmayan suçlar için toplumsal mutabakat cezayı yanlış tartsa dahi bu vaad gerçeklecektir.

Kullanıcı avatarı
hibmariy
Mesajlar: 67
Kayıt: Cmt Şub 27, 2016 9:34 am
Görüş: Agnostisizm
Edilen Teşekkür: 18 kere
Alınan Teşekkür: 19 kere

Re: Göze göz... Dişe diş.. Kana kan. (KISAS)

Mesajgönderen hibmariy » Sal Mar 08, 2016 11:42 pm

İslamı bize güzelce (!) anlattınız. Kısas, uzuv kesme, recm. :) Gerekçeler ne? Allahın emri olması. Ben insanlığın daha çok öğrenerek bu uygulamalardan daha iyisini yapacağına inanıyorum. Kutsal sayılan metinlerden değil.
Tutku "körlük", Cehalet "sağırlık", Korku "dilsizlik" tir.
hibmariy

PurpleLilac
Mesajlar: 35
Kayıt: Çrş Mar 09, 2016 8:15 am
Görüş: İslam
Edilen Teşekkür: 3 kere

Re: Göze göz... Dişe diş.. Kana kan. (KISAS)

Mesajgönderen PurpleLilac » Çrş Mar 09, 2016 12:25 pm

yildizx yazdı:Kısas, bütünüyle yanlış bir yöntemdir, ilkeldir. Çünkü çözüm değil, daha çok çözümsüzlük getirir. Düşünsenize ben bir kişinin bacağını kırıyorum sonra da gelip benim bacağımı kırıyorlar. Peki onlar bana böyle yaptıktan sonra ben durur muyum? Tabii ki hayır. İntikam almaya çalışırım. En azından bu benim görüşüm. Öyle değil mi sizce de?



Öyle değil kimse öldürüleceğini bile bile adam öldürmez buda Allahın yasalarının caydırılıcığını gösteriyor ki Allah dünyada kimsenin suç işlememesini istemiştir etmiştir. Kısasta hayat vardır. Recm kuranda kaldırılmış onun yerine 100 deynek cezası uygulanır buda toplumun ahlakı için gereklidir.
En son PurpleLilac tarafından Çrş Mar 09, 2016 12:58 pm tarihinde düzenlendi, toplamda 2 kere düzenlendi.

PurpleLilac
Mesajlar: 35
Kayıt: Çrş Mar 09, 2016 8:15 am
Görüş: İslam
Edilen Teşekkür: 3 kere

Re: Göze göz... Dişe diş.. Kana kan. (KISAS)

Mesajgönderen PurpleLilac » Çrş Mar 09, 2016 12:29 pm

Pekala şeriatı sorguluyorum. Ör. Birisi gelip durduk yere kardeşimi öldürdü benim buna tepkim ne olur ? bende gidip onu öldürürüm
Ve suçun cezasının ölüm olduğunu gören ve bilen diğer insanlar bir daha asla adam öldürmeye yaklaşmıyacaktır. Ve cinayetler son bulacaktır ve
allahın dediği gibi kısasta hayat vardır. siz müslümanlar için hiç dinlerini sorgulamadıklarını söylediniz bakın işte sorguladım.


“İslam Dini ve Kur'an” sayfasına dön

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 4 misafir